Monday, September 15, 2008

Stress Yang Positif

Stres juga ada manfaatnya dan dalam keadaan tertentu menjadi satu keperluan. Hormon adrenalina yang dibebaskan ketika dalam keadaan tertekan bukan sahaja mempercepatkan denyutan jantung tetapi turut meningkatkan kepekaan deria badan.
Khairulnissa menjelaskan, pembebasan hormon tersebut turut meningkatkan prestasi badan, menjadikan kita lebih cergas dan pantas.
“Jika diambil secara positif, stres ada juga baiknya. Stres yang meningkatkan prestasi badan mungkin dapat memberi motivasi untuk bekerja lebih keras, terutamanya untuk ahli sukan yang perlu ‘pergi lebih pantas’ atau berucap di khalayak ramai.
“Namun, terlalu banyak stres dan hormon adrenalina juga tidak baik kepada badan. Jika tidak dapat dikawal, perkara yang positif ini akan menjadi negatif dan akan meninggalkan kesan jangka panjang kepada badan,” katanya.
Tahap, tanda dan cara menangani stres berbeza mengikut individu. Terpulang kepada individu itu sendiri dan orang di sekitarnya untuk mengenal pasti stres yang dihadapi, dan memilih untuk mengatasinya dengan cara yang positif.
Ramadan membawa ketenangan, tetapi tidak menghilangkan stres sepenuhnya. Amati cara terbaik untuk diri anda menangani stres, bukan sahaja ketika berpuasa, malahan bila sahaja stres melanda.
Anda masih stres? Jika anda masih tidak dapat mengawal stres diri dengan berkesan atau stres anda berpanjangan, sila hubungi doktor atau kakitangan kesihatan di klinik dan hospital kerajaan berdekatan. Untuk keterangan lanjut, sila layari laman web www.myhealty. gov.my, www.infosihat.gov.my atau www.moh.gov.my.
-petikan utusan malaysia-

No comments: